Wat is uw evenement eigenlijk waard? (Marc van Aalst)

20.000 bezoekers, meer omzet, nieuwe leads of een grotere naamsbekendheid... wie een evenement organiseert, zet vooraf duidelijke doelstellingen op papier. En het het mooie is, een goed organisatiebureau zorgt ervoor dat u die doelen ook echt behaalt. Met dank aan eigentijdse ROI methodologieën, die stap voor stap het rendement van uw evenement kunnen meten. Tot zover niks nieuws onder de zon in evenementenland.

Waar echter vaak te weinig bij wordt stil gestaan, is dat je alleen rendement kunt behalen op iets dat waarde heeft. En daar gaat het vaak scheef. Want een evenement dat niet tegemoet komt aan de verwachtingen van bezoekers, exposanten of sponsoren, zal niet veel opleveren. Voordat u dus aan het rekenen en meten gaat, is het verstandiger eerst waarde toe te voegen aan uw evenement. En dat doet u niet door wetenschappelijke modellen te volgen, maar door gebruik te maken van de kennis en creativiteit van een ervaren organisatiebureau.

Bij Het Organisatieteam zien we het als een kunst om tegen de laagst mogelijke kosten een zo groot mogelijke impact te bewerkstelligen. Dat kan alleen door steeds opnieuw vernieuwend te zijn. Het succesvolle evenement van vorig jaar klakkeloos herhalen, werkt niet. Je zult nieuwe waarde moeten toevoegen. Meer beleving, een ander gevoel, verrassing en verbazing of een compleet andere kijk op hetzelfde thema. Dat is niet makkelijk, maar wel essentieel. En het is precies datgene waar wij al meer dan 20 jaar heel goed in zijn. 

Waarde toevoegen door evenementen steeds opnieuw uit te vinden; het werkt echt. Voor LEGO bijvoorbeeld en voor Adobe, National Geographic en HP. Maar ook voor minder bekende namen en kleinschaligere events. Wij voegen waarde toe en gaan als het kan ook graag nog een stapje verder. Door te participeren in de evenementen van onze opdrachtgevers. Door zelf risicodragend in te stappen, bewijs je dat je vertrouwen hebt in het product dat je aanbiedt. En dat je gelooft in het rendement van het evenement. Uiteindelijk kan daar geen enkele ROI methodologie tegenop. 

Marc van Aalst is samen met zijn compagnon Eric Broekaart eigenaar van Het Organisatieteam BV met vestigingen in Utrecht en Zwolle.

www.organisatieteam.nl

www.ijsseldeltacenter.nl
www.bluefinger.nl
www.hotellumen.nl